A generációk közötti együttműködés elősegítése a kiskereskedelmi munkahelyeken; érdekképviseleti szervezetek együttműködésével és a Miskolci Egyetem bevonásával
Projekt címe
A generációk közötti együttműködés elősegítése a kiskereskedelmi munkahelyeken; érdekképviseleti szervezetek együttműködésével és a Miskolci Egyetem bevonásával
Támogató program
Széchenyi 2020 (2014-2020)
Felhívás kódja
GINOP-5.3.5-18-2018-00088
A projekt kezdő dátuma
2020.03.01.
Időtartam
2020.03.01. – 2021.08.31.
A projekthez megítélt támogatási összeg
33.284.856 Ft
A Miskolci Egyetem részére megítélt támogatási összeg
9.894.600 Ft
Konzorciumvezető
Miskolci Egyetem
A projektben egy tanulmány megírását kérték szakszervezetek, mivel tájékoztatásuk szerint a kiskereskedelemben Magyarországon jelentős a munkaerőigény, miközben számos generációs probléma merül fel az adott munkahelyen. A projektben a szakmai megvalósítók az általuk felvetett problémák megoldására dolgoztak ki javaslatokat. A projekt szakmai-módszertani fejlesztési célja: hogyan lehet az eltérő igényű, összetételű, adottságú generációkat együttesen motiválni úgy, hogy az egyensúly a szervezetben fenntartható legyen? Pontosabban, lehet-e egységesen motiválni az eltérő korcsoportokhoz tartozó munkavállalókat? Van-e az életkornak szerepe a motiváció hatékonyságának aspektusában? Van-e motivációs generációs probléma? Milyen kihívásokkal néznek szembe a kiskereskedelemben foglalkoztatottak különböző generációi? Melyek azok a mai jelenségek, amelyek relevánsak a projektfeladat megoldása szempontjából? Milyen munkajogi, foglalkoztatáspolitikai, szerveztirányítási kérdések merülnek fel a kiskereskedelemben a generációk közötti együttműködés kontextusában? Melyek azok a kommunikációs stratégiák, melyek keretében a generációs konfliktusok feloldhatók?
A kiskereskedelmi szférában továbbá kérdéses, hogy miként lehetne a fiatalabb munkavállalók számára is vonzóbbá tenni a frissáru pultokat, ehhez milyen technikai fejlesztések lehetségesek, melyek azok a fogások, praktikák, gyakorlatok, amelyeket az úgynevezett „régimódi”, „igazi” eladóktól el tudnának sajátítani?
A projektben a megvalósítás során egyértelmű volt, hogy a probléma nem oldható meg egyetlen szakpolitika vizsgálatával. A probléma fel/megoldása holisztikus szemléletben, átfogó koncepció keretében kezelhető, amelyet egy társadalmi és munkaerőpiaci programnak neveztünk el. A generális megoldási módozatokat ezt követően a kiskereskedelemben meglévő problémák megoldására fordítottuk le. A megoldás tehát számos szakpolitikai területet érint, úgymint a nyugdíjak, az egészségügy, a hosszú távú gondozás, a foglalkoztatás, az információs és kommunikációs technológia, a megkülönböztetésmentesség, a felnőttoktatás, a közlekedés, az akadálymentesség, stb. területeit.