Projekt címe
IN MEDIA STAT VIRTUS
Támogató program
Erasmus+
Felhívás kódja
KA220-HED – Cooperation partnerships in higher education
A projekt kezdő dátuma
2021.12.01.
Időtartam
36 hónap
A projekthez megítélt támogatási összeg
399. 786 EUR
A Miskolci Egyetem részére megítélt támogatási összeg
41. 536 EUR
Konzorciumvezető
Giunti Psychometrics SRL, Italy
Konzorciumi tagok
State Music Conservatory Giacomo Puccini, Italy
Academia de Muzica Gheorghe Dima, Romania
Conservatorio Superior de Música da Coruña, Spain
Erasmushogeschool Brussel, Belgium
Univerza V Ljubljani, Slovenia
Projekt honlap
A digitális oktatási technológiák a felsőoktatás legtöbb ágazatában erőteljes innovációs fejlődési területet jelentenek.
A zeneművészeti karon tanuló hallgatók számára is mindennapos a digitális technika kezelése az egymás közötti kommunikációban. Az utánuk következő fiatalok nemzedéke pedig már beleszületik a digitális eszközök világába. Magyarországon a zeneiskolákban léteznek olyan kísérleti osztályok, ahol minden egyes növendéknek van laptopja, és már az előkészítő osztályba járó 5-6 éves gyermekek a korosztályuknak megfelelő egyszerűbb dallamdiktandókat ezeken a készülékeken jegyzik le. A tanár így az egész, 8-10 fős csoport munkáját egyszerre tudja ellenőrizni és szükség esetén javítani. Kézenfekvőnek tűnik tehát, hogy a digitális technika adta lehetőségeket bevonjuk a felsőfokú zenei oktatás területére is. Igaz ugyan, hogy már eddig is használtuk egy-egy feladathoz kiegészítésképpen, pl. a szólamok előkészítéséhez, felmondásához, kottaíráshoz, de a világjárvány bezártsága idején nem volt más lehetőségünk, mint ezzel a technikával dolgozni, amennyiben életben akartuk tartani az oktatást.
A zenei előadóművészet területen azonban ezt a folyamatot hátráltatja a gyakorlati hangszeres és énekképzés sajátossága, különösen akkor, ha több előadó játszik vagy énekel együtt. Egy zenemű közös előadása valójában nem olyan, mint egy elméleti óra vagy egy beszélgetés, ahol a tanárok és diákok verbálisan kommunikálnak egymással. Vannak azonban ígéretes technológiai megoldások, amelyekkel élő környezetben kell kísérleteznünk, és ellenőriznünk, hogy megfelelnek-e a zenei felsőoktatási igényeknek. Ez lehet a jelenlegi tanulmány módszertani és technológiai kiindulópontja annak érdekében, hogy átfogó értékelést kapjunk a jelenlegi technikai lehetőségekről, valamint arról, hogy hogyan lehet ezt a technikát hatékonyan felhasználni egy konkrét tanítási modell megalkotásában, elsősorban a kamarazenélés/ kamaraéneklés gyakorlati világában.
A projekt célja tehát új eszközök, tananyagok, pedagógiai modellek fejlesztése, kidolgozása a zenei felsőoktatás területén, amely elsősorban a tanárok számára határozza meg a megvalósítható oktatási tevékenységek típusait a digitális technológiák használatával, a technológiai követelményekkel, a szükséges digitális eszközök beszerzésével, illetve kezelésével.
Az IMSV projekt, melynek címe „Digitális technológiák a zenei felsőoktatásban a kamarazene /kamaraének oktatásában” tulajdonképpen egy kísérlet, melynek várható eredménye 5 pontban foglalható össze.