ETK
Szakirányú továbbképzés

Prevenciós szájhigiénikus

Egészségtudományi Kar által meghirdetett szakirányú továbbképzés.

A képzés megnevezése
Prevenciós szájhigiénikus
Képzési terület
Egészségtudományi
Képzés időtartama
2 félév
A szakképzettség oklevélben történő megjelölése
Prevenciós szájhigiénikus (Preventive dental hygienist)
Jelentkezem

Áttekintés

A képzés célja

A képzés célja olyan szakemberek kibocsátása, akik az egészségtudomány eredményei alapján a szájüregben előforduló betegségek megelőzésével, az egészségvédelem és egészségnevelés alapjait ismerve, orális preventív tevékenységet végeznek, gondozzák a társadalom egyéneit és közösségeit e tekintetben is, ismerik a szájüregi egészség fejlesztésének lehetőségeit.
A prevenciós szájhigiénikus egészségnevelő tevékenységet végez a szájhigiéné szakterületén, személyre szabottan oktatja a betegeket, hozzátartozóikat. Tájékoztatja a beteget az orálhigiénével kapcsolatos ismeretekről, a szájüregben kialakuló lehetséges szövődményekről, a megelőzés lehetőségeiről, az adott kezelési módszer hatásairól. Együttműködik a beteggel, orvosokkal, az egészségügyi team egyéb tagjaival.
Képességeiket, preventív tevékenységeiket azon országban, intézményben alkalmazhatják a gyakorlatban is, ahol az alkalmazandó jogszabályok, irányelvek, protokollok ezt lehetővé teszik.

A képzésben elsajátítandó kompetenciák

Tudás
  • ismeri a szervrendszereket felépítő struktúrákat, annak sejttani, biokémiai alapjait, a szervrendszerek makroszkópos felépítését
  • ismeri az orális régió struktúráinak fejlődését, felépítését, szerkezeti sajátosságait, e struktúrák fiziológiás, diszfunkcionális és patológiás funkcionális működéseit, valamint az orális régiónak a szervezet belső és a külső környezettel való viszonyát
  • ismeri a gyakoribb fog- és szájbetegségeket, jártas a gyakoribb orális és a szájtünetekkel is járó általános betegségek rizikófaktorainak ismeretében
  • ismeri az egészség, betegség fogalmát és kritériumait
  • ismeri az asepsis-antisepsis, nozokómiális surveillance fogalmait, az elkülönített hulladékgyűjtés lényegét és menetét
  • ismeri a preventív és pszichoszomatikus gyógyítás lényegét, alapjait
  • ismeri a betegség hatásait az egyénre, a beteg ember személyiségének jellemzőit, a betegséghez való viszonyának sajátosságait
  • ismeri a különböző életkorokhoz, egészségi állapotokhoz vagy megváltozott élethelyzetekhez kapcsolódó, továbbá a szociálisan, kulturálisan hátrányos helyzetű egyének és közösségek fog- és szájbetegségeinek és a szájtünetekkel is járó szisztémás betegségek szájhigiénikusi primer prevenciós, diagnosztikus, terápiás és rehabilitációs feladatait
  • ismeri az etikai alapfogalmakat, az etikus egészségügyi ellátás jellemzőit, hazai viszonylatban az egészségügyi rendszerben előforduló etikai problémákat és azok lehetséges megoldási lehetőségeit, alternatíváit
  • ismeri a népesség egészségi állapotát jellemző epidemiológiai mutatószámokat, különösen az oralhigiénés állapotra vonatkozó mutatókat, rizikófaktorait, a népegészségügyi törekvéseket
  • ismeri az egészségfejlesztő tevékenységeket, az egészség-tanácsadás lényegét, az egészségi állapotot meghatározó tényezőket, az egészségfejlesztés elméleti és gyakorlati vonatkozásait
  • ismeri az orális egészségmegőrzésben, egészségfejlesztésben alkalmazható egyéni és közösségi stratégiák és módszerek elvi alapjait, gyakorlati alkalmazásának lehetőségeit
  • részletesen ismeri a saját szakterületén alkalmazott egészségügyi dokumentáció vezetésének, kezelésének előírásait, valamint az adatszolgáltatással összefüggő szabályokat
  • ismeri az orális egészség intézményrendszerének felépítését és működését, a fogorvosi praxis működésének etikai, jogi, adminisztratív és gazdasági szabályozási előírásait, finanszírozási technikáit
  • ismeri az infokommunikációs eszközök alkalmazási lehetőségeit az edukáció során
  • ismeri az oktatás specialitásait a különböző életkorokban
  • ismeri a kommunikáció módszereit és alkalmazásának lehetőségeit az edukáció során, az életkornak megfelelő kommunikációs stratégiákat, a problémafeltáró és problémamegoldó, valamint ösztönző kommunikáció jellegzetességeit
  • ismeri a speciális kommunikációt igénylő egyén egészségnevelésének módszereit
  • ismeri a munkavégzésre vonatkozó munkabiztonsági és munkaegészségügyi követelményeket, tűzvédelmi előírásokat, a mindenkori hatályos jogszabályi előírásokat, és az uniós szabályokat
  • ismeri a munkavállaló egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat és a munkaeszközök biztonságos használatát
  • ismeri az alapvető jogi, betegjogi fogalmakat, az egészségügyet meghatározó jogszabályokat, etikus és jogkövető magatartás szabályait
Képesség
  • az egyén, a család, a közösségek orális egészségnevelésére, egészségének fejlesztésére
  • az egészséget károsító tényezőket felismerni
  • gyakorlati munkája során alkalmazni ismereteit
  • az asepsis-antisepsis szabályai és a nozokomiális surveillance kritériumai, valamint az elkülönített hulladékgyűjtés szabályai szerint a munkafolyamatokat ellátni, valamint a higiénés szükségletek kielégítésével kapcsolatos (az intézményben alkalmazandó eszközök, eljárások) feladatok ellátására
  • adekvát, a beteghez (hozzátartozóhoz) igazított szakmai kommunikáció folytatására, szóban és írásban is, hatékonyan kommunikál a pácienssel, családdal, közösséggel, képes a bizalom kialakítására a pácienssel, családdal, közösséggel
  • a munkája során a preventív, pszicho-szomatikus szemlélet követésére
  • a betegellátás során kompetenciahatárainak megfelelően tájékoztatást nyújtani, betartja az egészségügyi dolgozókra vonatkozó kötelezettségeket, és felismeri felelősségének határait
  • a szájüregi megbetegedések és az életmód összefüggéseinek feltárására, a szükséges szűrés, tanácsadás, életmódváltás klinikai alkalmazására
  • szakterületének megfelelően képes aktívan közreműködni szűrővizsgálatok szervezésében, és kivitelezésében, egészségfejlesztő anyagok készítésében és alkalmazásában
  • képes más szakmák képviselőivel együttműködni, információkat megosztani
  • a hatékony infokommunikációs eszközök kiválasztására, alkalmazására az edukáció során
  • oktatási tevékenység végzésére egyéni, csoportos formában, személyes kontaktusban és online térben egyaránt
  • egyéni orális egészségtervet készíteni, egészség-tanácsadást végezni
  • team tagjaként együttműködésre, etikai normák betartására
  • a munkavégzése során betartani és betartatni a munkavédelmi, balesetvédelmi és tűzvédelmi előírásokat
Attitűd
  • nyitott a magas szintű ellátás megvalósítása és a folyamatos fejlődés biztosítása érdekében az új eljárások, szakmai innovációk megismerésére
  • a folyamatos szakmai továbbképzésre
  • nyitott mások véleményének figyelembevételére, kritikus mérlegelésére, empátiával viszonyul partnereihez, igényt tartva támogató együttműködésükre
  • az emberi élet és egészség védelmét középpontba állítva törekszik korrekt szakmai magatartásra, követve a „Nil Nocere” elvét
  • preventív szemlélettel végzi munkáját
  • nyitott a dokumentációs eljárásokban bekövetkező változások követésére, nyitott új infokommunikációs eszközök, eljárások megismerésére és alkalmazására
  • reálisan ítéli meg hivatásában betöltött szerepét
Autonómia és felelősség
  • prevenciós szakemberként tudatosan törekszik az önfejlesztésre
  • pontosan végzi a munkáját az egészségügyi team tagjaival együttműködve
  • a végzett hallgató önállóan képes szakmájával kapcsolatos átfogó, megalapozó szakmai kérdések átgondolására
  • felelősséggel alkalmazza a vizsgálatokhoz és beavatkozásokhoz szükséges anyagokat, eszközöket és berendezéseket, valamint gondoskodik azok beszerzéséről és karbantartásáról
  • minden körülmények között felelősen, figyelembe véve és törekedve a betegek és gondozottak jól-létére és elégedettségére
  • személyes felelősséget vállal a teamben végzett munkájáért
  • felelősséget vállal az egészségügyi dokumentáció pontos vezetéséért, annak tartalmáért
  • tudományosan és módszertanilag megalapozott szakmai döntéseit, valamint azok következményeit felelősséggel vállalja
  • prevenciós szakemberként tudatosan törekszik az önfejlesztésre

A képzés részletei

Az Oktatási Hivatal nyilvántartásában szereplő adatok
  • A képzés megnevezése:
    Egészségügyi szervező
  • A képzés kódja: TTOVPGI
  • A képzés besorolása: T (szakirányú továbbképzés)
  • A képzés helye: Miskolc
  • A képzés nyelve: magyar
  • A képzés munkarendje: levelező
  • Megszerezhető végzettség, szint és annak ISCED besorolása: 72
  • Megszerezhető szakképzettség(ek): Prevenciós szájhigiénikus (Preventive dental hygienist)
  • Képzési idő: 2 félév
  • Szakirány(ok):
  • Specializáció(k):
  • Műveltségterület(ek):
  • A képzés során megszerzendő kreditek száma: 60 kredit
  • A meghirdetés kezdő tanéve: 2022. január 1.
  • A meghirdetés utolsó tanéve:
  • Képzési együttműködések:
  • Szakfelelős oktató neve, oktatási azonosítója: Dr. Faragó Ildikó, egyetemi adjunktus
Sipos Zsolt
Szakkal kapcsolatos kérdések
Stefánia
épület, 208.
Dr. Faragó Ildikó
Szakkal kapcsolatos kérdések
Stefánia
épület, 208.

Törzsanyag

A törzsanyag részletei

Alapozó modul:
15 kredit

  • Pszichológiai alapismeretek
  • Maxillofaciális anatómia
  • Egészségmegőrzés-egészségfejlesztés pedagógiai alapelvei
  • Kommunikáció

Alapozó modul:
32 kredit

  • Orális medicina
  • Infekciókontroll a fogászatban
  • A konzerváló és protetikai fogászat alapjai
  • Fogászati prevenciós ismeretek
  • Parodontológia dentálhigiénikusok számára
  • Gyermekfogászat és fogszabályozás dentálhigiénikusok számára
  • Betegdokumentációs ismeretek
  • Szakmai gyakorlat

Differenciált szakmai törzsanyag:
8 kredit

  • Táplálkozástudomány
  • Betegjogi ismeretek
  • Fogászati pszichoszomatika

Szakdolgozat:
5 kredit

Szakképzési modul

Szakmai gyakorlat

Szakmai gyakorlat ideje legalább 3 hét a második félévben, amelyet iskolában, fogorvosi rendelőben, gyermekfogászat – és fogszabályozó szakrendelésen kell eltöltenie.

Idegennyelvi követelmények

A szakképzettség megszerzéséhez szükséges:

60 kredit

Dr. Kiss-Tóth Emőke

dékán, Egészségtudományi Kar

dekan_etk

Kedves tanulni vágyó fiatalok! A középiskolai tanulmányok végeztével számos választható képzés, egyben életút áll Önök előtt. Döntsenek okosan, de bármelyik irányba veszik is útjukat, bármilyen pályát is választanak, a legfontosabb, hogy boldog, sikeres, elégedett emberek legyenek. Szerezzenek ehhez tudást, acélozzák, nemesítsék egyéniségüket, alakítsanak ki emberi kapcsolatokat, szerezzenek barátokat. A Miskolci Egyetemen Egészségtudományi Karának alapképzésein, mesterképzésein, szakirányú képzésein és felsőoktatási szakképzésén minderre megvan a lehetőségük!

Dr. Kiss-Tóth Emőke

etk_01
etk_02
etk_03
etk_04
etk_05
etk_06
etk_07
etk_08

Jövőkép

A prevenciós szájhigénikus orális egészségnevelő, oktató tevékenységet végez, fogorvosi rendelőben, oktatási intézményben, fogorvosi praxisban az egészségügyi team tagjaként, valamint vállalkozóként, adott jogszabályi feltételek által meghatározott klinikai gyakorlati prevenciós munkát végez önállóan vagy fogorvosi felügyelet mellett, a beteggel és hozzátartozójával közvetlen kapcsolatban és online térben egyaránt hitelesen kommunikál.

A szakot meghirdető kar

Egészségtudományi Kar

A miskolci székhelyű egészségtudományi felsőoktatás több mint három évtizedes múltra tekint vissza. A jelenlegi képzés 2001-ben integrálódott a Miskolci Egyetem szervezeti rendszerébe, új fejezetet nyitva az Universitas kiteljesedésének folyamatában. Azóta az Egészségtudományi Kar az Egyetem többi karával együttműködve, a szinergiát erősítve, az interdiszciplináris határterületi kapcsolódás előnyeit hasznosítva az Észak-magyarországi Regionális Egészségügyi Tudásközpontként azonosítja magát, és képez diplomás szakembereket többek között a prevenció, a betegápolás a képalkotó diagnosztika, a rehabilitáció és az egészségturizmus területén 5 alapképzési, 4 mesterképzési, 1 felsőoktatási szakképzési és számos unikális másoddiplomás szak működtetésével. Küldetése régió megtartó erejének növelése a helyben képzett szakemberek regionális elhelyezkedésének elősegítése érdekében. Az oktatás színvonalát neves orvos-oktatók és az egészségtudományok, valamint az interdiszciplináris tudományterületek elismert szaktekintélyei garantálják a Miskolci Egyetem társkaraival, a kar oktató kórházával, a régió egészségügyi intézményeivel és szakmai szervezeteivel együttműködve, mindig igazodva a kor változó követelményeihez, a társadalmi igényekhez és a munkaerőpiaci elvárásokhoz. Az ETK hallgatói a Miskolci Egyetem campusán, kivételes infrastrukturális környezetben tanulhatnak és lehetnek részesei a többszáz éves hagyományokkal büszkélkedhető selmeci diákéletnek. Az egészségtudományi végzettség napjainkban piacképes, az egészségügyi diplomások iránt kifejezetten nagy a kereslet, emellett talán még fontosabb szempont, hogy az egészségügyi szakmák lélekemelő munkával járnak, hiszen mindegyik középpontjában a humánum áll. Az egészségtudományi képzés értékrendjét áthatja az emberek felé irányuló empatikus közelítés és holisztikus szemlélet, mely az embert testi-lelki és szociális mivoltának egységében látja. Ez az értékrend a Miskolci Egyetem selmeci hagyományaira épülő kari köszöntésben így jelenik meg:

“Egészséget a világnak!”

Dr. Faragó Ildikó
egyetemi adjunktus

Szakfelelős