ETK
Mesterképzés (MSc / MBA)

Szakvédőnő

Egészségtudományi Kar által meghirdetett mesterszak.

A képzés megnevezése
Szakvédőnő
Képzési terület
Orvos- és egészségtudományi
Képzés időtartama
3 félév
A szakképzettség oklevélben történő megjelölése
Okleveles szakvédőnő

Áttekintés

A képzés célja

A képzés célja a védőnők felkészítése a szakvédőnői feladatok különböző színterű ellátására, akik képessé válnak arra, hogy kiterjesztett kompetenciakörrel vehessenek részt az egészségügyi alap- és szakellátás megelőzési, gondozási, egészségfejlesztési, valamint a mentálhigiénés feladatok ellátásában, a közoktatási intézmények egészségfejlesztési prevenciós munkájának támogatásában. Felkészültek tanulmányai doktori képzésben történő folytatására.

A képzés angol nyelvű megnevezése:
Advanced Health Visitor.

Specializációk
  • területi szakvédőnő
  • ifjúsági szakvédőnő
  • kórházi szakvédőnő
  • család és nővédelmi szakvédőnő

A felvétel a mesterképzésre, és nem a specializációra történik. Az egyes specializációk 5 fő keretszámmal indulnak, melyekre a jelentkezőket az intézmény a hallgatói szándék nyilatkozat alapján sorolja be. Felhívjuk a figyelmét, hogy az intézmény fenntartja a jogot arra, hogy a jelentkezők létszámának ismeretében döntsön az egyes specializációk tényleges indításáról.

A képzésben elsajátítandó kompetenciák

Tudás
  • A különböző tudásszinttel és egyéni szociokulturális vonásokkal rendelkező gondozottjai számára képes átadni az egészséges fejlődéshez szükséges folyamatokat, az akut és krónikus megbetegedések kezelési elveit, illetve azok naprakész megelőzési lehetőségeit.
  • Korszerű jogi ismeretekkel rendelkezik.
  • Korszerű kommunikációs, vezetői és menedzsment ismeretekkel rendelkezik.
  • Magas szintű kutatás-módszertani és biostatisztikai ismeretekkel rendelkezik.
  • Ismeri az egyénnel és csoporttal kapcsolatos egészségfejlesztési és betegoktatási feladatokat és irányelveket.
  • Ismeri az egészségügyi ellátás során felmerülő etikai problémákat és az azokkal kapcsolatos feladatokat.
  • Ismeri a motivációs interjú vezetésének módszereit.
  • Korszerű ismeretekkel rendelkezik a pszichoszomatikus betegségekkel, tünetekkel kapcsolatban.
  • Korszerű stresszkezelési módszerekkel rendelkezik.
  • Ismeri az egyénnel és csoporttal kapcsolatos egészségfejlesztési és kliensoktatási feladatokat és irányelveket.
  • Ismeri a perinatális időszak pszichológiáját és pszichés problémáit, képes azok felismerésére, megelőzésére és a védőnői kompetenciáknak megfelelő ellátására.
  • Ismeri az interkulturális kommunikáció jellegzetességeit.
  • Ismeri az érzékszervi problémákkal küzdő, értelmileg akadályozott, mozgásszervi problémákkal küzdő személyekkel alkalmazható hatékony kommunikációs eszközöket, lehetőségeket.
  • Ismeri a gyermekekkel alkalmazható hatékony kommunikációs eszközöket, lehetőségeket, annak jogi vonatkozásait.
  • Ismeri a tanulási zavarral, beszédfejlődési zavarral küzdő személyekkel alkalmazható hatékony kommunikációs eszközöket, lehetőségeket.
Képesség
  • Képes az egészséget károsító tényezőket felismerni, az élettani és kóros működések egymástól való elkülönítésére, kompetencia szintjének megfelelő lépéseket vagy javaslatot tenni a megoldásra.
  • Képes gyakorlati munkája során alkalmazni ismereteit a jellegzetes fejlődési eltérések, elváltozások kapcsán.
  • Képes ezen alapok tükrében megérteni a gyermekek és családok gondozása során a klinikum, a diagnosztika és a terápia összefüggéseit és mindezek ismeretében képes szakterületének megfelelően szakdolgozói feladatainak ellátására.
  • Képes alkalmazni az életkornak megfelelő szűrővizsgálatok elemeit és képes a vizsgálati eredményeket megfelelően értékelni, a prioritásokat meghatározni és azt szakmai és nem szakmai környezetben egyaránt hatékonyan kommunikálni.
  • Menedzsment ismeretei, vezetői készségei és jogi ismeretei birtokában képes a szakdolgozók és szervezeti egységek irányítására, szervezésére.
  • Képes egészségfejlesztési programokat kidolgozni és a lebonyolításukat koordinálni, valamint képes az ellátás során felmerülő etikai problémák megfelelő kezelésére.
  • Képes a praxisközösségekkel vagy szakmai teamekkel való magas szintű együttműködésre, kommunikációra, munkaszervezésre, a praxisközösségek munkájának értékelésére, fejlesztésére.
  • Képes a családok és az egyének helyzetének, erőforrásainak és nem patológiás szintű működési zavarainak feltárására, differenciált, rendszerszemléletű, a társadalmi és kulturális kontextust figyelembe vevő leírására.
  • Képes motivációs interjú vezetésére.
  • Képes hatékonyan együttműködni a nemzetiségi csoportokkal, kiemelten a roma népcsoporttal, illetve a szegregátumokban élőkkel.
  • Képes a kríziseket (normatív, akcidentális) felismerni, segítséget nyújtani azok megoldásában mind gyermekek, mind felnőttek esetében.
  • Ismeri a mentális ellátórendszer felépítését (gyermek és felnőttkorban egyaránt), így képes a mentális problémákkal küzdőket a megfelelő ellátókhoz irányítani.
  • Képes a perinatális pszichés problémákkal kapcsolatban korrekt felvilágosítást nyújtani, felmérni azok rizikóját és felismerni azokat és megfelelő ellátásban részesíteni a problémától szenvedőket kompetenciahatárainak megtartásával.
  • Képes krízishelyzetben lévő szülőkkel, családtagokkal való magas szintű hatékony kommunikációra és támogatásukra.
  • Képes a krízisben lévő személyek helyzetének pontos azonosítására.
  • Képes a munkatársak konfliktushelyzetének felismerésére, törekszik annak hatékony megoldására.
  • Képes tudományos ismeretek és eredmények magas fokú, hatékony kommunikációjára, prezentációjára és képviseletére szakmai és nem szakmai közegben.
  • Képes különböző nehézségekkel, fogyatékossággal küzdők kommunikációs nehézségeit kezelni és hatékony kommunikációt folytatni.
  • Képes kollégáival, vezetőivel és a társszakmák képviselőivel hatékony kommunikációra.
  • Képes az interkulturális kommunikációra.
  • Hatékonyan képes együttműködni a civil szervezetekkel, a többszörösen hátrányos helyzetben élő csoportok érdekvédelmi szervezeteivel.
Attitűd
  • Munkáját az emberi élet védelmét középpontba állítva végzi, korrekt szakmai magatartás jellemzi.
  • Elkötelezett a védőnőkre vonatkozó munkavédelmi, balesetvédelmi és tűzvédelmi előírások betartásában és betartatásában.
  • A szakmai kihívásokra relevánsan reagál.
  • Törekszik és fontosnak tartja az ismeretek szakszerű átadását.
  • Holisztikus, reflektív szemlélettel rendelkezik.
  • Szociokulturális érzékenységgel és társadalmi felelősségvállalással rendelkezik.
  • Munkájának eredményeit szakmai és nem szakmai körök számára hatékonyan tudja kommunikálni magyar és idegen nyelven egyaránt.
  • Építő kritikával képes hozzájárulni a saját és mások szakmai tevékenységéhez, eredményeihez.
  • Kommunikációját egyénekkel és közösségekkel egyaránt empátia, motiváció, felelősség hatja át.
  • Vállalja és hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
  • Vállalja azokat az átfogó és speciális viszonyokat, azt a szakmai identitást, amelyek szakterülete sajátos karakterét, személyes és közösségi szerepét alkotják.
  • Hitelesen közvetíti szakmája összefoglaló és részletezett problémaköreit.
  • Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
  • Kezdeményező szerepet vállal szakmájának a közösség szolgálatába állítására.
  • Fejlett szakmai identitással, hivatástudattal rendelkezik, amelyet a szakmai és szélesebb társadalmi közösség felé is vállal.
  • Törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa.
  • Szakterülete legfontosabb problémái kapcsán átlátja és képviseli az azokat meghatározó aktív állampolgári, műveltségi elemeket.
  • Magáévá teszi azt az elvet, hogy a folyamatos szakmai szocializáció és a személyes tanulás a közjó szolgálatában áll.
  • Nyitott szakmája átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működése alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
  • Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködésben oldja meg.
  • Képes az előítélet-mentes együttműködésre krízisben érintett csoportok, egyének probléma kezelése kapcsán.
Autonómia és felelősség
  • Kezdeményez, munkájáért személyes felelősséget vállal és gyakorol.
  • Alkalmas a szakterülethez kapcsolódó erőforrás-menedzsment feladatainak ellátására.
  • Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik átfogó és speciális szakmai kérdések kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
  • Vezetői szerepet tölthet be.
  • Partneri szinten együttműködik az egészségügyi, szociális, és a nevelési-oktatási intézményrendszer tagjaival.
  • Felelősséget vállal saját és az általa vezetett team tevékenységéért.
  • Felelősségének tudatában fejleszti saját tudását és felelősséget vállal a jövő szakdolgozóinak gyakorlati és elméleti tudásának fejlesztésében.
  • Felelősséget vállal az emberi élet védelméért.
  • Munkáját minden körülmények között a munkavégzésre vonatkozó munkabiztonsági, biztonságtechnikai és munkaegészségügyi követelmények, mindenkori hatályos jogszabályi előírásait betartva, a személyiségi jogok figyelembevételével önállóan végzi.
  • Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit, képes közösségi diagnózis felállítására, ez alapján hatékony intervenció tervezésére.
  • Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
  • Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontexusban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
A kórházi szakvédőnő specializáción továbbá

Tudása

  • Ismeri a koraszülöttek és kis súlyú újszülöttek táplálásával, kapcsolatos feladatokat.
  • Ismeri a speciális gondoskodást igénylő újszülöttek, csecsemők és gyermekek táplálásának módszereit.
  • Ismeri a korszerű, szoptatástámogató eszközöket.
  • Részletesen ismeri a koraszülés okait, nemzetközi és hazai statisztikáit.
  • Ismeri az esetmegbeszélő csoportok vezetésének módszertanát.
  • Ismeri a perinatális veszteségek speciális gyászjelenségeit.
  • Ismeri azokat a támogató és önsegítő csoportokat, melyek a koraszülés, vetélés, magzati veszteség, halvaszülés után, a perinatális gyász feldolgozásában támogatja a szülőket.
  • Ismeri a vetélések, halvaszülések és egészségügyi indikáció miatti terhesség megszakítások fő okait, statisztikai mutatóit.
  • Ismeri az egészségügyi indikáció miatti terhesség-megszakítással kapcsolatos dokumentációt.
  • Ismeri a leggyakoribb újszülöttkori kórképeket, azok előfordulási gyakoriságát, megelőzésük és kezelésük lehetőségeit.
  • Elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az újszülött újraélesztésben és sürgősségi ellátásban.
  • Korai hazaadással kapcsolatos adminisztrációs feladatokat ismeri.
  • Rendelkezik érzékszervi szűréssel kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretekkel (hallás-, látásszűrés).
  • Ismeri a vércukormérés lépéseit, illetve a nem megfelelő vércukorszint miatti lehetséges kezeléseket.
  • Ismeri az anyagcsereszűrések gyakorlati kivitelezését.
  • Ismeri az újszülöttek szülőszobai ellátásának korszerű lehetőségeit.
  • Ismeri az esetleg zavart szenvedő élettani adaptációs folyamatok elhárításának azonnali lehetőségeit.
  • Ismeri az újszülött-újraélesztés folyamatát és kompetenciafüggő lehetőségeit.
  • Ismeri a váratlanul kialakult szülőszobai/intézeten kívüli vészhelyzetek ellátását követő teendőket.
  • Ismeri a vészhelyzetek kapcsán kialakuló pszichés tünetek, állapotok támogatásának lehetőségeit.
  • Ismeri a hazaadott újszülöttek neonatológiai sürgősségi kockázati tényezőit.
  • Ismeri a koraszülöttek adaptációjával, sürgősségi ellátásával kapcsolatos szempontrendszereket.
  • Ismeri a koraszülöttek vészhelyzeteinek ellátásával kapcsolatos teendőket, különös tekintettel a korábban igen kis súllyal születettek és gyakran csak több hónapos korban hazakerülők csoportjára.
  • Ismeri a neonatológiai sürgősségi ellátás teljes rendszerét, a neonatológiai utógondozást.
  • Ismeri a neurohabilitáció és korai fejlesztés komplex lehetőségeit.
  • Ismeri a speciális élethelyzetből adódó szülő-kapcsolati csoportdinamikai alapelveket, alapjelenségeket, működést.
  • Ismeri a különféle speciális élethelyzetek mentálhigiénés jellemzőit, támogató rendszereit.
  • Ismeri a normatív és paranormatív krízis jellemzőit, az alkalmazható krízisintervenció elemeit.
  • Ismeri a gyermekpopulációval kapcsolatos gyász- és válságkezelés módszereit.
  • Elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik a csecsemő- és gyermek-újraélesztésben és sürgősségi ellátásban.
  • Ismeri a beteg csecsemők és gyermek gondozása során felmerülő ápolási műveleteket.
  • Ismeri a sürgősségi gyerekellátás teljes rendszerét és gyermek-utógondozás koragyermekkori szűrés és fejlesztés komplex lehetőségeit.

Képességei

  • Felismeri a különleges gondoskodást igénylő újszülötteket és képes anyatejes táplálásuk elősegítésére.
  • Képes alkalmazni a szoptatástámogató eszközöket különleges gondoskodást igénylő újszülöttek, csecsemők és kisdedek esetében is.
  • Képes felismerni a kockázatos korai hazaadás szempontjából rizikócsoportba tartozó újszülötteket és szüleiket (egészségügyi és szociális ok felismerése egyaránt). Képes az újszülött újraélesztést helyesen kivitelezni, továbbá képes szülő edukációra ebben a témában.
  • Képes az anyákat megtanítani az involúció és újszülött adaptáció kóros folyamatainak korai felismerésére.
  • Képes team munkában dolgozni a koraszülöttek, újszülöttek, gyermekágyas anyák gondozása kapcsán.
  • Képes a koraszülötteknél és újszülötteknél alkalmazott bőr-bőr kontaktus rövid és hosszú távú élettani és pszichés jelentőségét a társszakmák képviselőivel és a szülőkkel megértetni, elfogadtatni.
  • Képes az esetleg váratlanul félresikló élettani adaptációs folyamatok elhárítására.
  • Képes a váratlanul kialakult intézeten kívüli vészhelyzetek ellátását követő elsősegélynyújtására.
  • Képes az anyagcsereszűréshez szükséges vérminta gyűjtésére.
  • Képes az újszülöttek objektív hallásszűrésének elvégzésére.
  • Képes a vészhelyzetek pszichés vezetésére.
  • Képes a koraszülöttek vészhelyzeteinek ellátásával kapcsolatos koordinációs funkciók ellátására és gyakran csak több hónapos korban hazakerülők csoportjában a neonatológiai utógondozási feladatokra.
  • Képes a neurohabilitációs és korai fejlesztés komplex lehetőségeivel kapcsolatos szülőedukációra.
  • Képes az anyák pszichés támogatására perinatális veszteség, illetve koraszülés kapcsán.
  • Képes a beteg gyermek ápolási feladatainak elvégzésére, az ezekhez kapcsolódó szülőedukáció tartására és annak szakmaközi koordinálására.
  • Képes a beteg gyermek gondozási feladatainak elvégzésére, az ezekhez kapcsolódó szülőedukáció tartására és annak szakmaközi koordinálására.
  • Képes az újszülöttek, csecsemők és gyermekek vércukorszint mérésére és értékelésére.
  • Képes az újszülöttek, csecsemők és gyermekek táplálását szabályozni kóros vércukorszint alapján.
  • Hatékony gyakorlati együttműködésre képes a krízisben lévő családokkal foglalkozó egyéb tudományágak és segítő szakmák képviselőivel.
  • Képes esetmegbeszélő csoportot szervezni és vezetni.
  • Képes alkalmazni a gyermekpopulációval kapcsolatos gyász- és válságkezelés módszereit.
  • Képes a gyermekellátási sürgősségi veszélyhelyzeteket felismerni és kompetencia határain belül elhárítani.
A területi szakvédőnői specializáción továbbá

Tudása

  • Ismeri a korai hazaadást követően az újszülött ellátás lépéseit, a koraszülöttek otthongondozási feladatait, valamint ezen újszülöttek komplex szükségletei kielégítésének alapelveit.
  • A specializációnak megfelelően komplex ismeretekkel rendelkezik a fertőző és nem fertőző betegségek korai szűrési rendszeréről rövid-, közép- és hosszútávon, valamint ismeri a gyerekek szűrési protokolljának legkorszerűbb eszközeit.
  • Komplex ismeretekkel rendelkezik a gyerekek eltérő fejlődéséről, azok diagnosztikájáról, valamint az egyes állapotok terápiájáról, fejlesztéséről.
  • Komplex ismeretekkel rendelkezik a korszerű szoptatást támogató módszerekről, technikákról (pl. szuggesztív technika) és eszközökről.
  • Komplex ismeretei vannak a gyermekkorban előforduló kórképekről, az intervenció lépéseiről, irányelveiről, a terápiához való hozzájutás módjáról.
  • Komplex ismeretekkel rendelkeznek a gyermekgyógyászati szubspecialitások (pulmonológia kardiológia, gasztroenterológia, nephrológia, endokrinológia, ortopédia, allergológia, neurológia, pszichiátria) által ellátott krónikus betegségek alapellátási szintű gondozási feladatairól. Részletesen ismeri a kora gyermekkorban előforduló regulációs zavarokat.
  • Ismeri a koragyermekkori ellátórendszert, a különböző szegmensek között létrejövő, illetve létrehozható kapcsolódásokat.
  • Kulcsszemélyként tájékozott a szűrés, jelzés, diagnosztizálás, az ellátások, juttatások, szolgáltatások rendszeréről, szereplőiről.
  • Tájékozott a különböző ágazati irányítás alá tartozó rendszerekben, a szabályozott kliensútról vagy a nem szabályozott bekerülési lehetőségekről.
  • Ismeri a többi szakember munkáját, kompetenciáját, az ellátórendszer működését, az ott fellelhető szolgáltatások választékát.
  • Részletesen ismeri a felnőttkori népegészségügyi problémákat, megbetegedéseket, azok nemzetközi és hazai mutatószámait.
  • Ismeri a felnőttkori szűrővizsgálatokat.
  • Ismeri a népbetegségek hatékony intervenciós lehetőségeit.
  • Ismeri a dohányzásról és az addikciókról való leszokástámogatás intézményrendszerét, segítő szakembereit.
  • Ismeri a mentális betegségek (gyermek és felnőtt korban) szűrésére alkalmas eszközöket, azok használatát, valamint a mentális ellátórendszert.

Képességei

  • Képes az újszülöttek és csecsemők komplex szükségleteinek kielégítésére, valamint a gyermekkorban előforduló állapotok, betegségek önálló menedzselésére, ezen belül részletes szűrővizsgálatok elvégzésére, egyénre szabott gondozási terv önálló összeállítására, laboratóriumi és orvos-diagnosztikai vizsgálatok elemzésére, valamint az elrendelt fejlesztés nyomon követésére, azzal kapcsolatos tanácsadásra.
  • Az érvényes szakmai ajánlások és irányelvek alapján a csecsemők és gyermekek számára megfelelő diagnosztizáló és fejlesztő szakember kiválasztására.
  • Szükség esetén a korai hazaadást követően kompetenciájának megfelelő szinten képes az újszülött sürgősségi ellátására a szakszemélyzet megérkezéséig.
  • Képes a korszerű szűrővizsgálatok önálló ellátására, majd azt követően az ellátást igénylő terület meghatározására.
  • Képes alkalmazni a szoptatástámogató módszereket, technikákat és eszközöket, speciális gondozást igénylő újszülöttek esetében is.
  • Képes a koragyermekkori intervenció során a gyermekeket és családjaikat érintő preventív szemléletre, kifejezetten a speciális szükségletű csoportokra nézve (különleges bánásmódot igénylő, valamint hátrányos helyzetű gyermekek csoportja).
  • Képes a különböző támogató rendszerek együttműködésének összehangolására, a szülőknek, mint partnereknek a bevonására az egyénre szabott szolgáltatási rendszerbe.
  • Képes interdiszciplináris teammunka keretében való együttműködésre, a szolgáltatások koordinációjával a különböző szakterületen dolgozó szakemberek együtt gondolkodásának támogatására.
  • Képes a gyermekgyógyászati szubspecialitások (pulmonológia kardiológia, gasztroenterológia, nephrológia, endokrinológia, ortopédia, allergológia, neurológia, pszichiátria) által ellátott krónikus betegségek alapellátási szintű gondozási feladatainak áttekintésére és szükség esetén támogatására.
  • Képes támogatni a családokat a különböző szakellátókkal való kapcsolatfelvételben, kapcsolattartásban, információkkal, magyarázatokkal látja el őket, annak érdekében, hogy megismerjék a szolgáltatási jogosultságukat és eligazodjanak a rendszerben.
  • Kulcsszemélyként képes konzultálni a szakellátókkal, a megfelelő beavatkozás biztosítása érdekében.
  • Képes erősíteni és bátorítani a családokat, hogy partnerként tudjanak más szakemberekkel együtt dolgozni.
  • Képes a koragyermekkori regulációs zavarok felismerésére.
  • Képes egyéni egészségtervet készíteni, egészség-tanácsadást végezni.
  • Képes komplex egészségfejlesztési projektek, anyagok kidolgozására és végrehajtására, valamint az általa ellátottak egészségi állapotának folyamatos monitorizálására.
  • Képes rizikófaktorok azonosítására, életmód változtatás ösztönzésére, szűrések kivitelezésére.
  • Képes a leszokás-támogatás folyamatát konzultációkon keresztül vezetni, a haladást értékelni a felnőtt populációban.
  • Képes a védőnői kompetenciakörbe tartozó mentális betegségek szűrésére megfelelő szűrőeszközök használatával.
Az ifjúsági szakvédőnő specializáción továbbá

Tudása

  • Ismeri az iskolások egészségi állapotának és egészségmagatartásának jellemzőit, a serdülők egészségmagatartással kapcsolatos attitűdjeit, a legfőbb intervenciós megoldásokat az egészségük fejlesztése érdekében.
  • Ismeri a szakterületre jellemző speciális egészségfelmérések kivitelezésének módszertanát, a helyi egészségfejlesztési szükségletek feltárásának lépéseit, ezek tükrében határoz az egészségfejlesztés irányvonaláról, megszervezéséről, végrehajtásáról.
  • Ismeri, alkalmazza az egészségfejlesztés etikai kódexét.
  • Ismeri a komplex szemléletű, teljes körű iskolai egészségfejlesztés (TIE) alapelveit, eszköztárát és célterületeit.
  • Ismeri a gyermekpszichiátriai betegségek és gyermekkori mentális zavarok korai felismerésére és intervenciójára vonatkozó irányelveket, a hazai és nemzetközi kutatások elméletét és módszertanát.
  • Részletesen ismeri a gyermek és serdülőkori evészavarok, formáit, tünettanát, a beavatkozás lehetőségeit.
  • Ismeri a fokozott lelki egészségkockázatok korai észlelését segítő eszközöket.
  • Ismeri a speciális mentálhigiénés támogatási lehetőségeket a korosztályra adaptálva, a mentálhigiénés segítő kapcsolat módszertanát (nondirektivitás, krízisintervenció).
  • Ismeri a hatékony egészségkommunikáció eszközeit, a szülőkkel, szakemberekkel folytatott hatékony kommunikáció gyakorlatát.
  • Ismeri a modern multimédiás oktatás módjait és eszköztárát, a közösségi média szerepét az egészségfejlesztésben, az oktatásban szerepet játszó szoftverek alapvető alkalmazását.
  • Ismeri a kortársoktatás egészségfejlesztésben betöltött szerepét, a kortársképzés elméletét és módszertani alapjait, továbbá ismeri a szülői támogató, és önsegítő csoportok hatékonyságát.
  • Részletesen ismeri az addikciók okait, megjelenési formáit, tüneteit, a prevenció és intervenció lehetőségeit, az addikciók elleni hatékony cselekvési tervet és módszereket, különös tekintettel a dohányzás-leszokás támogatás és motivációs interjúk alkalmazásának módszerét.
  • Ismeri a pszichoszomatikus betegségek természetét, a beavatkozás lehetőségeit.
  • Ismeri a deviáns magatartási formákat, felismeri a „cry for help” jelzéseket.
  • Ismeri a lelki egészségvédő és személyiség erősítő beavatkozások formáit és képes gyakorlatban való alkalmazásukra (relaxációs technikák, életvezetési tanácsadás, esetmegbeszélés, tematikus csoportok).
  • Ismeri az iskolás korosztály mentálhigiénés nehézségeit és a mentálhigiénés támogatórendszereket.
  • Ismeri az aktív és passzív relaxációs technikákat, a stressz-kezelés hatékony módszereit.

Képességei

  • Képes a komplex szemléletű teljes körű iskolai egészségfejlesztés (TIE) programjának tervezésében és kivitelezésében, értékelésében szerepet vállalni.
  • Képes a fokozott lelki egészségkockázatok korai észlelését segítő eszközök alkalmazására.
  • Képes közösségi diagnózis felállítására, ez alapján hatékony intervenció megszervezésére és irányítására, önállóan előadásanyagok magas szintű fejlesztésére és előadására.
  • Képes a krízishelyzetben lévő személyek helyzetének pontos azonosítására.
  • Képes hatékonyan integrálni az egészségfejlesztésben az új módszereket (közösségi média, szoftverek, oktatási segédeszközök).
  • Képes a hatékony egészségkommunikációra az ifjúság körében, továbbá képes a szülőkkel, szakemberekkel hatékonyan kommunikálni.
  • Képes a sürgősségi ellátás szakszerű megkezdésére.
  • Képes a leszokás-támogatás folyamatát konzultációkon keresztül vezetni, a haladást értékelni.
  • Krízisben lévő személynél képes alkalmazni a segítő beszélgetést.
  • Képes a krónikus beteg, eltérő fejlődésű 6-18 éves gyermekek intervenciójára, speciális gondozására, elfogadható körülmények és életvitel kialakításában történő segítségnyújtásra és a speciális szolgáltatások igénybevételéhez korrekt szakmai tájékoztatás nyújtására.
  • Képes a stressz helyzetek felismerésére, hatékony stresszkezelésre, relaxációs technikák alkalmazására.
A család- és nővédelmi szakvédőnői specializáción továbbá

Tudása

  • Rálátással bír a család és ifjúsági egészségfejlesztés szabályozói rendszerére.
  • Átfogóan ismeri az optimális családtervezés, családi életre nevelés, családvédelmi tanácsadás, a pszichoszexuális fejlődés, alapvető tényeit, irányait és tartalmát.
  • Részletesen ismeri a női egészségvédelem életkori szakaszai szerinti egészségfejlesztési feladatokat, gondozási formákat, a női egészségvédelem szempontjából alkalmazandó korszerű módszereket, szűrővizsgálatokat.
  • Ismeri a nők és férfiak egészségmagatartásnak legfontosabb jellemzőit, egészséges életmód felmérésre szolgáló standardizált mérőeszközöket, az egészségben leginkább (nemzetközi és hazai tendenciák alapján jellemző) bekövetkező változások probléma-megoldási módszereit.
  • Részletesen ismeri a férfiak egészségfejlesztésének irányvonalait, az ellátás rendszerét, benne a szakemberek szerepét, egészségvédelem szempontjából alkalmazandó szűrővizsgálatokat.
  • Speciális ismeretei vannak a férfiak és a nők esetében a személyre szóló fogamzásgátlási módszerek alkalmazásának szabályairól, lehetőségeiről, a módszerekkel szembeni követelményekről.
  • Részletesen ismeri a férfi és a női meddőség leggyakoribb okait, kivizsgálásuk, kezelésük lehetőségeit.
  • Ismeri a családi és szexuális élet egészségi feltételeit.
  • Részletesen ismeri a hazai és nemzetközi családi életre nevelés és szexuális nevelés dokumentumait (Egészségügyi Világszervezetnek a szexuális nevelésre vonatkozó irányelve, a családi életre nevelés kerettanterve).
  • Ismeri a pszichoszexuális edukáció módszertanát.
  • Részletekbe menően ismeri a Családvédelmi Szolgálat működését, feladatait, hatáskörét, kompetenciáit, a tanácsadás lehetséges irányvonalait, annak jogi szabályozását. A terhesség-megszakítás módjait, korai és késői szövődményeit.
  • Részleteiben ismeri az örökbeadás, örökbefogadás feltételeit, lebonyolítását, folyamatát és annak jogszabályi hátterét.
  • Ismeri a szexuális úton terjedő betegségek prevenciójának korszerű módszereit, a veszélyeztetettség legfőbb okait, tüneteit, korai és késői következményeit (különös tekintettel a magzatra és az újszülöttre), valamint a kezelésük alapelveit.
  • Emelt szintű gyermek-nőgyógyászati védőnői háttérismeretekkel rendelkezik.

Képességei

  • Alkalmazza a munkavégzése során a női, férfi egészségvédelemben, családtervezésben, szűrővizsgálatok kapcsán a szükséges terminológiát.
  • Megérti és használja a családtervezés, szűrővizsgálatok, krízishelyzetben alkalmazott tanácsadások során ismertetett jellemző online és nyomtatott szakirodalmat magyar és idegen nyelven.
  • Képes személyre szabott fogamzásgátlási módszerek ajánlására.
  • Képes a szexuális diszfunkciók azonosítására, a szexuálpedagógia korszerű módszereinek alkalmazására, illetve az egészségfejlesztés, családtervezés során a szexuális egészség támogatására.
  • Képes rizikótényezők feltárására (szűrővizsgálatok, anamnézis felvétel), életmódból fakadó egészségkárosító tényezők felmérésére, egészségfejlesztési modellek megválasztására, azok alkalmazására, egyéni, közösségi (iskolai) egészségtervek, egészségfejlesztő projektek kidolgozására, megvalósítására.
  • Elvégzi a Családvédelmi Szolgálat védőnő munkatársának feladatait.
  • Képes a krízisben lévő személyek helyzetének pontos azonosítására, a figyelmeztető jeleinek tüneteinek felismerése és a megfelelő megoldási módok, ellátási útvonalak kiválasztására. Legyen az normatív vagy akcidentális krízis (különösen a PAS, post-abortion syndrome).

A képzés részletei

Az Oktatási Hivatal nyilvántartásában szereplő adatok
  • Képzéselem azonosítója: 22128
  • Képzési elem kód: MSZKSDO
  • Képzési elem szintje: mesterképzés (MA/MSc)]
  • Képzési elem típusa: szak
  • Képzési elem név: szakvédőnő
  • Képzési elem rövid neve:
  • Képzési elem OKJ száma:
  • Képzési elem jellege: S
  • Feorszám:
  • Megszerezhető szakképzettség száma: 1
  • Képzési idő félévekben: 3
  • Minimum kreditszám: 90
  • Maximum kreditszám: 90
  • Szakmai gyakorlat kredit értéke: –
  • Meghirdethetőség kezdete: 2021-08-01
  • Meghirdethetőség vége:
  • Hatályosság kezdete: 2020-09-01
  • Hatályosság vége:
Dr. Gyulai Anikó
Szakkal kapcsolatos kérdések
Stefánia
épület, I., 109.

Törzsanyag

A törzsanyag részletei

A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül:

  • egészségtudományok 20-25 kredit;
  • társadalomtudományok 2-5 kredit
  • bölcsészettudományok 2-5 kredit.
  • jogtudományok 1-2 kredit.
Szakképzési modul

A választható specializációk kreditaránya
40-45 kredit

Kórházi szakvédőnő specializáció:

  • elméleti és klinikai orvos- és egészségtudományok
    10-15 kredit,
  • kórházi szakvédőnői módszertani ismeretek
    30-35 kredit.

Területi szakvédőnő specializáció:

  • elméleti és klinikai orvos- és egészségtudományok
    10-15 kredit,
  • területi szakvédőnő módszertani ismeretek
    30-35 kredit.

Ifjúsági szakvédőnő specializáció:

  • elméleti és klinikai orvos- és egészségtudományok
    10-15 kredit,
  • ifjúsági szakvédőnői módszertani ismeretek
    30-35 kredit;

Család- és nővédelmi szakvédőnő specializáció:

  • elméleti és klinikai orvos- és egészségtudományok
    10-15 kredit,
  • komplex család- és nővédelemi módszertani ismeretek
    30-35kredit.
Szakmai gyakorlat

A Szakvédőnő MSc. képzés levelező tagozatának  mintatantervében a II. és III. félév során is 40-40 óra területi szakmai gyakorlat letöltése az elvárás. A szakmai gyakorlat helyszínei és követelményei specializációként eltérőek, az aktuális félévben elérhetőek a Miskolci Egyetem E-learning felületén meghirdetett  szakmai gyakorlati kurzusok leírásában.

Idegennyelvi követelmények

A szakképzettség megszerzéséhez szükséges:

90 kredit

Dr. Kiss-Tóth Emőke

dékán, Egészségtudományi Kar

dekan_etk

Kedves tanulni vágyó fiatalok! A középiskolai tanulmányok végeztével számos választható képzés, egyben életút áll Önök előtt. Döntsenek okosan, de bármelyik irányba veszik is útjukat, bármilyen pályát is választanak, a legfontosabb, hogy boldog, sikeres, elégedett emberek legyenek. Szerezzenek ehhez tudást, acélozzák, nemesítsék egyéniségüket, alakítsanak ki emberi kapcsolatokat, szerezzenek barátokat. A Miskolci Egyetemen Egészségtudományi Karának alapképzésein, mesterképzésein, szakirányú képzésein és felsőoktatási szakképzésén minderre megvan a lehetőségük!

Dr. Kiss-Tóth Emőke

etk_01
etk_02
etk_03
etk_04
etk_05
etk_06
etk_07
etk_08

Jövőkép

Az okleveles szakvédőnők (védőnők) szerepe és jövőképe számos tényezőtől függ, beleértve az egészségügyi trendeket, társadalmi változásokat, technológiai fejlődést és az egészségügyi rendszerek alakulását. Az okleveles szakvédőnők számára lehetőség nyílik különböző szakmai területeken való specializációra. Például lehetnek szakértők a nővédelemben, a korszülött ellátásban, a kórházi csecsemő- és gyermekápolásban, vagy éppen az idősebb, ifjúság egészségének megőrzésében. A szakvédőnők részt vehetnek az integrált egészségügyi gondozásban, együttműködve más egészségügyi szakemberekkel, beleértve orvosokat, gyógyszerészeket, pszichológusokat és szociális munkásokat. Az ilyen típusú együttműködés lehetővé teszi a teljeskörű, holisztikus ellátást. Nőhet a szerepük az egészségügyi oktatásban és tanácsadásban. Az egészségfejlesztési programokban, iskolai egészségnevelésben, valamint a különböző közösségekben nyújthatnak szakértelmet, segítve az embereket az egészségmegőrzés és a betegségmegelőzés terén. A digitális technológia alkalmazása lehetőséget kínálhat az e-egészségügy területén is. Az online konzultációk, telemedicinális szolgáltatások és egyéb digitális eszközök segíthetik a szakvédőnőket a betegekkel való kapcsolattartásban és az egészségügyi információk megosztásában. Fontos szerepet játszhatnak a különböző szűrőprogramokban és prevenciós kezdeményezésekben. Részt vehetnek a terhességi szűréseken, oltásokban, és más prevenciós tevékenységekben is.

Fontos hangsúlyozni, hogy a szakvédőnők szerepe és jövőképe a társadalmi, egészségügyi és gazdasági változásoktól függően változhat. Az ágazati fejlesztések és politikai döntések is befolyásolhatják a szakma irányvonalát. A szakvédőnőknek nyitottnak és alkalmazkodóképesnek kell lenniük az új kihívásokhoz és lehetőségekhez. Jövőképük szerteágazó, és a változó körülményekhez és igényekhez való alkalmazkodás kulcsfontosságú a szakmai siker és hatékonyság szempontjából.

A képzettséggel legjellemzőbben betölthető FEOR szerinti munkakörök
  • Területi védőnő
  • Kórházi védőnő
  • Ifjúsági védőnő

A szakot meghirdető kar

Egészségtudományi Kar

A miskolci székhelyű egészségtudományi felsőoktatás több mint három évtizedes múltra tekint vissza. A jelenlegi képzés 2001-ben integrálódott a Miskolci Egyetem szervezeti rendszerébe, új fejezetet nyitva az Universitas kiteljesedésének folyamatában. Azóta az Egészségtudományi Kar az Egyetem többi karával együttműködve, a szinergiát erősítve, az interdiszciplináris határterületi kapcsolódás előnyeit hasznosítva az Észak-magyarországi Regionális Egészségügyi Tudásközpontként azonosítja magát, és képez diplomás szakembereket többek között a prevenció, a betegápolás a képalkotó diagnosztika, a rehabilitáció és az egészségturizmus területén 5 alapképzési, 4 mesterképzési, 1 felsőoktatási szakképzési és számos unikális másoddiplomás szak működtetésével. Küldetése régió megtartó erejének növelése a helyben képzett szakemberek regionális elhelyezkedésének elősegítése érdekében. Az oktatás színvonalát neves orvos-oktatók és az egészségtudományok, valamint az interdiszciplináris tudományterületek elismert szaktekintélyei garantálják a Miskolci Egyetem társkaraival, a kar oktató kórházával, a régió egészségügyi intézményeivel és szakmai szervezeteivel együttműködve, mindig igazodva a kor változó követelményeihez, a társadalmi igényekhez és a munkaerőpiaci elvárásokhoz. Az ETK hallgatói a Miskolci Egyetem campusán, kivételes infrastrukturális környezetben tanulhatnak és lehetnek részesei a többszáz éves hagyományokkal büszkélkedhető selmeci diákéletnek. Az egészségtudományi végzettség napjainkban piacképes, az egészségügyi diplomások iránt kifejezetten nagy a kereslet, emellett talán még fontosabb szempont, hogy az egészségügyi szakmák lélekemelő munkával járnak, hiszen mindegyik középpontjában a humánum áll. Az egészségtudományi képzés értékrendjét áthatja az emberek felé irányuló empatikus közelítés és holisztikus szemlélet, mely az embert testi-lelki és szociális mivoltának egységében látja. Ez az értékrend a Miskolci Egyetem selmeci hagyományaira épülő kari köszöntésben így jelenik meg:

“Egészséget a világnak!”

Dr. Kiss-Tóth Emőke
Szakfelelősdékán, főiskolai tanár

Szakfelelős

Képzési hírek

Összes hír
Összes hír