GTK
Felsőoktatási szakképzés

Kereskedelem és marketing

Gazdaságtudományi Kar Marketing és Turizmus Intézete által meghirdetett felsőoktatási szakképzés.

A képzés megnevezése
Kereskedelem és marketing
Képzési terület
Gazdaságtudományok
Képzési ág
Üzleti
Képzés időtartama
4 félév
A szakképzettség oklevélben történő megjelölése
Felsőfokú közgazdász-asszisztens (…) szakirányon

Áttekintés

A képzés célja

A felsőoktatási szakképzés célja olyan gazdasági szakemberek képzése, akik képesek általános gazdálkodási és ügyviteli feladatok lebonyolítására, döntések előkészítésére, alkalmasak kisvállalkozások áruforgalmi vagy marketing területén vezetői, nagyobb vállalkozásoknál középvezetők és a felsővezetők mellett kereskedelmi, illetve marketing szakreferensi, asszisztensi tevékenységet folytatni.

Szakirányok

Kereskedelmi

A kereskedelmi szakirányon részben a szak szerinti közös modulban megszerzett ismeretek és kompetenciák bővítése specializált ismeretekkel, részben pedig új, a szakirány területén megkívánt különleges ismeretek és kompetenciák elsajátítása zajlik. (pl.: a kereskedelem rendszere, a kereskedelmi vállalkozások makro és piaci környezete, a kereskedelmi vállalkozások áruforgalmi folyamatai, ezen belül az értékesítés, beszerzés és készletgazdálkodás területei, gazdasági és pénzügyi tevékenységek).

A szakképzettség oklevélben történő angol nyelvű megjelölése:
Economist Assistant in Commerce.

Marketingkommunikáció

A marketingkommunikáció szakirányon részben a szak szerinti közös modulban megszerzett ismeretek és kompetenciák bővítése specializált ismeretekkel, részben pedig új, a szakirány területén megkívánt különleges ismeretek és kompetenciák elsajátítása zajlik. (pl.: marketing szakterületei, üzleti kommunikációs módszerek, a reklám- és médiakutatás területei, az integrált marketingkommunikációs tervek kidolgozása, a reklám jogi, etikai, és esztétikai követelményei).

A szakképzettség oklevélben történő angol nyelvű megjelölése:
Economist Assistant in Marketing Communication.

A képzésben elsajátítandó kompetenciák

Tudás
  • Tisztában van a gazdálkodás-tudomány legalapvetőbb fogalmaival, elméleteivel, tényeivel, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseivel a releváns gazdasági szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozóan.
  • Ismeri a gazdasági szervezetek felépítését és működését.
  • Birtokában van a legalapvetőbb információgyűjtési, elemzési, feladat-, illetve problémamegoldási módszereknek.
  • Ismeri a projektben, teamben és különböző munkaszervezeti formákban való részvétel, együttműködés szabályait és etikai normáit.
  • Ismeri a marketing alapfogalmait és elméleteit.
  • Rendelkezik a kereskedelmi, logisztikai és marketing módszerek ismeretével és alkalmazói szinten birtokolja.
  • Készség szinten ismeri a gazdasági szervezetek gyakorlati működését, különös tekintettel a marketing és kereskedelmi folyamatokra.
  • Ismeri az ügyfélkapcsolati feladatok ellátásának technikáit.
  • Ismeri a kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos feladatokat, és ismeri a kereskedelmi tevékenységre vonatkozó alapvető jogi szabályozásokat.
  • Ismeri és érti a gazdaságtudomány alapvető szakmai szókincsét anyanyelvén és egy idegen nyelven is.
Képesség
  • Elméleti, fogalmi és módszertani ismeretei felhasználásával a feladatának ellátásához szükséges tényeket, adatokat összegyűjti, rendszerezi; egyszerűbb okozati összefüggéseket feltár és következtetéseket von le, javaslatokat fogalmaz meg a szervezet rutin folyamataiban.
  • Egyszerűbb gazdasági folyamatokat, eljárásokat megtervez, megszervez, végrehajt. Hatékonyan kommunikál írásban és szóban. Egyszerűbb szakmai beszámolókat, értékeléseket, prezentációkat készít, illetve előad.
  • Képes egyéni, illetve kisvállalkozói tevékenységet megtervezni, önállóan végezni.
  • Eredményesen működik együtt a projektfeladatok és munkafeladatok megoldása során munkatársaival és vezetőivel.
  • Anyanyelvén és alapszinten idegen nyelven is szakmai szöveget olvas, értelmez.
  • Képes ügyfelekkel, partnerekkel való kapcsolattartásra.
  • Képes kérdőívkészítésben, piackutatásban való közreműködésre.
  • Készség szintjén alkalmazza a gazdasági szervezetek gyakorlati működésével kapcsolatos ismereteit, különös tekintettel a marketing és kereskedelmi folyamatokra.
Attitűd
  • Kritikusan szemléli saját munkáját.
  • Elkötelezett a minőségi munkavégzés iránt, betartja a vonatkozó szakmai, jogi és etikai szabályokat, normákat.
  • Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére.
  • Projektben, munkacsoportban szívesen vállal feladatot, együttműködő és nyitott, segítőkész, minden tekintetben törekszik a pontosságra.
  • Elfogadja a vezetői, munkatársi kritikát, illetve támogatást.
  • Törekszik a kereskedelmi és marketing tevékenység fejlesztésére és a változó gazdasági és jogi környezethez igazítására.
  • Nyelvtudását, kommunikációs készségét folyamatosan fejleszti, lépést tart az új kommunikációs technológiák fejlődésével.
  • Viselkedésében a lojalitás és a társadalmi felelősségvállalás fontos szereppel bír.
  • Hitelesen képviseli munkaszervezetét és munkafeladatát.
Autonómia és felelősség
  • Felelősséget vállal, illetve visel saját munkájáért, döntéseiért
  • Munkaköri feladatát önállóan végzi, szakmai beszámolóit, jelentéseit, kisebb prezentációit önállóan készíti. Szükség esetén munkatársi, vezetői segítséget vesz igénybe.
  • Fel tudja mérni, hogy képes-e egy rá bízott feladatot elvégezni.
  • Általános szakmai felügyelet, irányítás és ellenőrzés mellett munkaköri leírásában szereplő feladatait tudatosan tervezi, önállóan szervezi, és munkáját rendszeresen ellenőrzi.
  • Kommunikációs és nyelvi hiányosságait maga azonosítja, megkeresi a továbbfejlesztés lehetőségeit.
  • Támaszkodik munkatársai és vezetői segítségére.

A képzés részletei

Az Oktatási Hivatal nyilvántartásában szereplő adatok
  • A képzés megnevezése:
    kereskedelem és marketing felsőoktatási szakképzés
  • A képzés kódja: SFOKKMA
  • A képzés besorolása: gazdaságtudományok képzési terület
  • Szakirány(ok):
    kereskedelmi
    marketingkommunikáció
  • Specializáció(k):
  • Megszerezhető végzettség, szint és annak ISCED besorolása: ISCED 5A
  • Megszerezhető szakképzettség(ek):
    felsőfokú közgazdász-asszisztens kereskedelmi szakirányon
    felsőfokú közgazdász-asszisztens marketingkommunikáció szakirányon
  • A képzés nyelve: magyar
  • A képzés helye: székhelyen (Miskolc)
  • Képzési idő: 4 félév
  • A képzés során megszerzendő kreditek száma: 120 kredit
  • A nyilvántartásba vétel ideje: FF/317-1/2013. sz. határozat szerint
  • A meghirdetés kezdő tanéve: 2013/2014. tanév I. félév
  • A meghirdetés utolsó tanéve:
  • Képzési együttműködések:
  • A képzés közös képzés keretében történő megvalósítására vonatkozó adatok:
  • Közös képzés esetén az adminisztrációt ellátó intézmény azonosítója:
  • Oklevelet kiállító intézmény: Miskolci Egyetem
  • A képzés folytatásához szükséges határozat(ok) adatai:
    ME 420/2012. számú szenátusi határozat (2012. november 29.)
    MAB 2013/1/III/6/8. számú MAB határozat (2013. január 11.)
  • Szakfelelős oktató neve, oktatói azonosítója:
    Dr. Nagy Szabolcs, 72133767542
  • Képzési és kimeneti követelmény: 39/2012. (XI. 21.) EMMI rendelet
Dr. Papp Adrienn
Szakkal kapcsolatos kérdések
A/2
épület, 101.

Törzsanyag

A törzsanyag részletei

Az elméleti és gyakorlati képzés aránya:
50%-50%;

Az összefüggő szakmai gyakorlat időtartama teljes idejű képzésben:
1 félév, legalább 560 óra.
Részidős képzésben a szakmai gyakorlat:
hat hét, legalább 240 óra.
Részidős képzésben az összefüggő gyakorlat időtartama három hét;

A besorolási szakon való továbbtanulás esetén a beszámítandó kreditek száma:
legalább 90 kredit;

A képzési terület szerinti továbbtanulás esetén beszámítandó kreditek száma:
legalább 30 kredit.

Valamennyi felsőoktatási szakképzés közös kompetencia modulja:
2 kredit;

A képzési terület szerinti közös modul:
21 kredit, amelyből a képzési ág szerinti közös modul: 6 kredit;

Szakképzési modul

87 kredit, amelyből az összefüggő szakmai gyakorlat: 30 kredit és a szakirány szerinti modul: 57 kredit.

Szakmai gyakorlat

A képzés negyedik félévében a felsőoktatási intézményben, illetve annak gyakorlati képzést biztosító szervezeti egységében (tanműhely, tanszálloda, tanétterem, laboratórium, taniroda), valamint a felsőoktatási intézmény által alapított gazdálkodó szervezetnél, továbbá egyesületnél, alapítványnál és egyéb gazdálkodó szervezetnél végzett gyakorlat.

A szakmai gyakorlat célja a szakképzettségnek megfelelő munkahelyen, munkakörben az elméleti és gyakorlati ismeretek összekapcsolása, a szakma gyakorlásához szükséges munkavállalói kompetenciák munkafolyamatokban történő fejlesztése, az anyag-eszköztechnológiai ismeretek és gyakorlati jártasságok, valamint a munkafolyamatokban a személyi kapcsolatok és együttműködés, feladatmegoldásokban az értékelő és önértékelő magatartás, az innovációs készség fejlesztése.

A szakmai gyakorlóhely kiválasztása ahhoz az adott területhez kötődik, amelyből a hallgató a legtöbb elméleti ismerettel és az intézményben megszerzett gyakorlattal rendelkezik.

A szakmai gyakorlat akkor kezdhető meg, ha a hallgató felsőoktatási szakképzés esetén az 1-3. félév tanulmányi kötelezettségeinek eleget tett, de legkorábban a vizsgaidőszak harmadik hetében.

Idegennyelvi követelmények

Alapszintű szakmai idegennyelvtudás, melynek követelményeit a felsőoktatási intézmény a szakképzési programban határozza meg.

Az Idegennyelv tárgy nappali tagozaton három félévben minimum heti 4 órás, levelező tagozaton félévente minimum 15 órás, egy kreditértékű. Az Idegennyelv tárgy felvétele az 1. 2. és 3. félévben történik, a 1-2. félév gyakorlati jeggyel, a 3. félév kollokviummal zárul. Nyelvvizsga kötelezettség nincs.

A szakképzettség megszerzéséhez szükséges:

120 kredit

Veresné Prof. Dr. Somosi Mariann

dékán, Gazdaságtudományi Kar

dekan_gtk

Számos vállalati vezetőtől, humán menedzsertől hallottam már, hogy a munkaerő kiválasztás során előnybe részesíti a miskolci közgazdász gyűrűt viselő pályázót, mert biztos lehet abban, hogy felkészült és szorgalmas munkatársra számíthat személyében.

Veresné Prof. Dr. Somosi Mariann

Two business people talking about graph and analysis about finan
gtk_02
gtk_03
Working environment and discussion of a new project. Concept picture of economy, and money

Jövőkép

A kereskedelem és marketing felsőoktatási szakképzési szakon végzettek képesek lesznek különböző termékek és szolgáltatások keresletvezérelt beszerzésére és értékesítésére;  kis-és középvállalatok kereskedelmi tevékenységének szervezésére és irányítására, nagyvállalati marketing részlegek vezetésére; asszisztensként a reklám, eladásösztönzési, piackutatási adatok elemzésére, a kereskedelmi folyamatok elemzésére és tervezésére, egyes logisztikai feladatok ellátására, valamint marketingspecifikus szoftverek alkalmazására.

A felsőoktatási szakképzettséggel legjellemzőbben betölthető FEOR szerinti munkakörök
  • 2531 Piackutató, reklám- és marketingtevékenységet tervező, szervező
  • 2532 PR-tevékenységet tervező, szervező
  • 2533 Kereskedelmi tervező, szervező
  • 3622 Kereskedelmi ügyintéző
  • 3641 Személyi asszisztens
  • 4131 Készlet- és anyagnyilvántartó
  • 4132 Szállítási, szállítmányozási nyilvántartó
  • 5111 Kereskedő
  • 5123 Telefonos (multimédiás) értékesítési ügynök

Kiváló továbbtanulási lehetőség a szintén a Marketing és Turizmus Intézet által gondozott kereskedelem és marketing alapszak.

A szakot meghirdető kar

Gazdaságtudományi Kar

A Miskolci Egyetem jogelődjén a (Nehézipari Műszaki Egyetemen) 1987. szeptemberében indult el a főiskolai szintű közgazdász képzés. 1990. július 1-én a Közgazdaságtudományi Intézet Gazdaságtudományi Karrá alakult.

A napjainkban tapasztalható változások a közgazdász képzést is komoly kihívások elé állítják. Folyamatosan nőnek a munkaerő-piaci igények; legalább egy világnyelvet a szakma gyakorlásához szükséges színvonalon beszélő, az elméleti ismereteken túl gyakorlati felkészültséggel rendelkező közgazdászokat képzünk.

A Gazdaságtudományi Karon folyó négylépcsős képzés, a 4 féléves felsőoktatási szakképzés, a 7 vagy 8 féléves alap, a 2 vagy 4 féléves mesterképzés, valamint a 8 féléves doktori képzés a munkaerőpiaci elvárásoknak maximálisan eleget tesz!

Képzésünk gyakorlati háttere erős. Hallgatóink nem csak a szemináriumokon ismerkedhetnek meg a jövőbeni feladataikkal, hanem kapcsolatba kerülnek a szakmai gyakorlatok vagy gyakornoki állások során vállalkozásokkal és intézményekkel, ahol valós üzleti környezetben sajátíthatják el a szakma fogásait. Évek óta zajlik duális képzés a vállalati partnerekkel együttműködésben, valamint gyakornoki program is. A valós vállalati példák, élethelyzetek erősítik a Kar duális hallgatóinak tudását, ezáltal sokkal komplexebb szemlélettel rendelkeznek. A hallgatók olyan munkatapasztalattal, készségekkel és képességekkel gazdagodnak a képzés során, amelyek birtokában sikeresek a munkaerőpiacon.

A tehetséggondozásra is kiemelt figyelmet fordítunk évek óta működik a Hantos Elemér Közgazdász Szakkollégium. Kiemelkedő hallgatókat összefogó szakmai és szellemi közösség. Tagjai hasonló gondolkodású fiatalok, akik ambiciózusok, tele tervekkel és célokkal.

Dr. Nagy Szabolcs
egyetemi docens

Szakfelelős

A/2
épület, 109.

Képzési hírek

Összes hír
Összes hír