Az észak-magyarországi régió leggazdagabb képzési kínálatát és az egyetemvárosi campus hallgatói szolgáltatásainak sokszínűségét mutatta be nyílt napjain a Miskolci Egyetem. A rendezvényhez kapcsolódó „Partnerség a tudatos pályaválasztásért” fórumon a térség gazdasága kínálta karrierlehetőségekről és a diplomás fiatalok elvándorlásának megállításának lehetőségeiről is szó esett.
Izgalmas programokkal, látványos bemutatókkal, különleges képzési ajánlatokkal várta nyílt napjain a pályaválasztás előtt álló diákokat a Miskolci Egyetem december 5-én és 6-án. Az esemény kiváló alkalmat adott arra, hogy a továbbtanulásban gondolkodó középiskolások személyesen tapasztalhassák meg az egyetemi élet szépségeit, a Miskolcon elérhető természet- és társadalomtudományi, jogi, gazdasági és egészségtudományi képzések sokszínűségét, a diákéletet támogató ösztöndíjakat. Az egyetemvárosi „kalandtúra” során a színvonalas oktató- és kutatóhelyeken túl megismerhették a felújított kollégiumokat, a sportolási lehetőségeket, és a diákéletet segítő hallgatói szolgáltatásokat.
A pályaválasztási rendezvény második napján közös gondolkodásra invitálta a Miskolci Egyetem a fiatalok továbbtanulásában érintett észak-magyarországi középfokú iskolákat, szakképzési központokat, közintézmények és gazdasági szereplőket. Az első alkalommal megrendezett „Partnerség a tudatos pályaválasztásért” fórum fókuszában a pályaorientáció tevékenységek összehangolása mellett a fiatal értelmiségiek helyben maradásának elősegítéséről osztották meg gondolataikat a résztvevők.
A fórum felvezetőjében az egyetem rektora, Prof. Dr. Horváth Zita leszögezte: a Miskolci Egyetemnek erős a vármegyei beágyazottsága. A beiskolázási statisztika adatai szerint folyamatosan emelkedik a Borsod-Abaúj-Zemplénből felvett hallgatók száma, ezzel szemben a hallgatói összlétszámon belül mégis csökkenés tapasztalható, ami arra utal, hogy az egyetem „kinőtte a régiót”.
Az universitas a fenntarthatósági célokat szem előtt tartó fejlesztésekkel, a munkaerőpiaci trendekhez igazodó képzésekkel, tanulmányi és szociális szempontokat figyelembe vevő ösztöndíjakkal, a mai kor színvonala szerint kialakított hallgatói szolgáltatásokkal igyekszik erősíteni a régió megtartó erejét.
A térséget a rendszerváltás óta kísérő elvándorlási hajlandóság azonban értelmiségre nézve sem csökkent, ami az egyetemen túlmutató probléma. A megoldások keresése céljával kezdeményezték az együtt gondolkodást az oktatási intézmények, a vármegye, a város és a gazdasági élet szereplői között.
A Borsod-Abaúj- Zemplén Vármegyei Közgyűlés alelnöke, Dankó Dénes szerint a szakképzési lehetőségeket közelebb kell vinni a térség kisebb településeihez, ami a helyi identitást és a munkavállalók megőrzéséhez egyaránt hozzájárulhat. Ezt igyekeznek megvalósítani a területfejlesztésre fordítható források odaítélésekor.
A városépítés az emberépítéssel kezdődik”
– fogalmazott Veres Pál, az Universitas Miskolcinensis Alapítvány kuratóriumának tagja. Az egyetem a modellváltással új lehetőséget kapott, hogy hozzásegítse a térséget a magasabb hozzáadott értékű befektetések vonzásában. A magas színvonalú felsőfokú képzésen túl a versenyképes bérek, a minőségi munkahelyek, a pályakezdő fiatalok lakhatási problémáinak megoldása egyaránt olyan terület, amiben Miskolcnak, a vármegyének és az egyetemnek együtt kell gondolkodnia a regionális térben.
A fiatal értelmiség helyben marasztalása komplex kérdés, amit a megoldásban érdekelt szereplőknek rendszerszerű módon, összehangoltan kell kezelniük – mondta Bihall Tamás, a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke. Szorgalmazta, hogy a hatékony válaszok megfogalmazásához szükséges együttműködés érdekében továbbra is dolgozzanak együtt a fórum résztvevői.
A magasabb hozzáadott értékű, minőségi munkahelyeket teremtő befektetők igényeinek teljesítéséhez a képzési háttér nyitott és rugalmas – jelezte Kiss Gábor, a Miskolci Szakképzési Centrum kancellárja. Mint mondta: folyamatban van egy online pályaorientációs felület létrehozása, amely a középiskolás diákoknak ad majd támogatást a tudásuknak és érdeklődési körüknek legmegfelelőbb képzési terület kiválasztásában.