Az alapképzésekről részletesen itt olvashat.
- Anyagmérnök
- Vegyészmérnök
A Miskolci Egyetem Anyag- és Vegyészmérnöki Karának története az egyetem ősének, a selmecbányai bányászati-kohászati iskolának megalapításáig, 1735-ig nyúlik vissza. Az első világháború után Sopronba költöztetett kohómérnök képzés az 1949-ben Miskolcon megalapított Nehézipari Műszaki Egyetemen talált otthonra.
A társadalmi-szakmai kihívásoknak megfelelve változott az oktatási struktúra, újabb szakok és szakirányok indultak. A kohómérnöki képzés tudományos hátterére alapozva 1993. július 1-jén létrejött az Anyagtudományi Intézet, ahol az országban elsőként indult anyagmérnökképzés.
A célok megvalósítását követve a kar többször is megváltoztatta a nevét: előbb Anyag- és Kohómérnöki Kar, majd Műszaki Anyagtudományi Kar lett, elnevezése 2022-ben Anyag- és Vegyészmérnöki Karra változott.
Jelenleg négy intézetben – a Fémtani, Képlékenyalakítási és Nanotechnológiai Intézetben, a Kémiai Intézetben, a Fémelőállítási és Öntészeti Intézetben, valamint az Energia-, Kerámia- és Polimertechnológiai Intézetben – zajlik az oktatás és a kutatás. A képzés csúcsát jelentő PhD képzést a Kerpely Antal Anyagtudományok és Technológiák Doktori Iskola látja el. A karon működik és végez jelentős kutatómunkát az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat – ME Anyagtudományi Kutatócsoport.
Az oktatás színvonalát a nemzetközileg is elismert, minősített oktatók mellett két akadémikus is biztosítja, akik aktívan részt vesznek a kar életében, kutatásaiban és az ismeretek átadásában.
Karral kapcsolatos kérdések
Napjaink kihívásai világunk folyamatos átalakulását generálják, amelyben az anyagok világa kiemelkedő szerephez jut. Az anyag-, kohó- és vegyészmérnöki képzések olyan tudást biztosítanak, amelyek nem csupán munkakörnyezetben, hanem a mindennapi életben is hasznosíthatók.
Az Anyag- és Vegyészmérnöki Kar kiemelt hangsúlyt fektet az anyagok és technológiáik fenntartható fejlődésére, ezzel biztosítva, hogy a végzett hallgatók az ipari szférában való elhelyezkedéskor hosszú távon tudjanak lépést tartani a globális kihívásokkal. A kar ipari partnerei keresik és foglalkoztatják az itt végzett hallgatókat, gyakran már tanulmányaik alatt is.
Az anyag- és kohómérnök hallgatók szaktól és specializációtól függően választhatnak, hogy a fémes vagy a nem fémes anyagokat kívánják-e jobban megismerni. Akik a kémia világában szeretnének elmélyülni, azokat a vegyészmérnök alap- vagy mesterszak várja. A képzések között olyan egyedi területek találhatók, mint a kohászat, az öntészet, az űrmérnök és a nanotechnológia, amelyek országosan egyedi tudást és diplomát adnak. A nemzetközi kapcsolatoknak köszönhetően számos lehetőség nyílik külföldi tanulmányokra is.
A kar olyan double-degree MSc programban vesz részt, amellyel az anyagmérnök mesterhallgatók a miskolci diplomán túl egy másik diplomát is szerezhetnek három partneregyetem egyikén: a Madridi Műszaki Egyetemen, a TU Darmstadti Egyetemen vagy a Liège-i Egyetemen.
Az alapképzésekről részletesen itt olvashat.
A mesterképzésekről részletesen itt olvashat.
A szakirányú továbbképzésekről részletesen itt olvashat.
Meggyőződésem, hogy a több évszázados történelmi hagyományokkal rendelkező karunkon a XXI. században elvárható minőségű tudást kínálunk, igy hallgatóink nagyszerű szakemberekké válhatnak. Ha ez a lehetőség vonzó, és érdekel az anyagtudomány vagy a vegyészet, jelentkezz az Anyag- és Vegyészmérnöki Karra, szeretettel várunk!
Az Anyag- és Vegyészmérnöki Kar ipari partnerhálózata évről évre bővül, ami lehetőséget ad arra, hogy a hallgatók az ország bármely területén találjanak maguknak szakmai gyakorlati vagy duális képzőhelyet.
Az Anyag- és Vegyészmérnöki Kar kutatási tevékenysége alapvetően a kari intézeti struktúrához, valamint a karon működő Kerpely Antal Anyagtudományok és Technológiák Doktori Iskola működéséhez kapcsolódik.
A doktori iskola az alábbi kutatási tématerületeket fogja át:
A kar intézeti struktúrája három nagy anyagcsoporthoz – a fémekhez, a polimerekhez és a kerámiákhoz –, valamint az ezeket összekötő kémiai és energetikai tudományterületekhez kötődik. Mindegyik szervezeti egység a tématerületéhez szükséges kutatási laboratóriumokat üzemelteti, amelyekben párhuzamosan zajlanak alap és alkalmazott kutatások.
Az alkalmazott kutatások egy része közvetlenül kapcsolódik a kar vállalati partnereinek igényeihez, míg a tudományos alapkutatások elsősorban a karon tanuló/dolgozó doktorandusz hallgatókhoz kötődnek. Mind az alap, mind az alkalmazott kutatások az adott tématerületen dolgozó, vagy az azt vezető oktatóknál, kutatóknál futnak össze.
Az Anyag- és Vegyészmérnöki Karon a tehetséggondozás elsődleges cél. Számos BSc, MSc képzésben résztvevő hallgató vesz részt ipari vállalatokkal közös K+F munkában, vagy Európai Uniós pályázatokban. A Tudományos Diákköri dolgozatok témái lehetőség szerint ezekhez kapcsolódnak, de a szakdolgozat és diplomamunka kiírások is szinte kivétel nélkül valamilyen létező kutatómunkával vannak összefüggésben.
A tehetséges hallgatókat keresik az oktatók, és igyekeznek őket a kutatómunkákba bevonni. Folyamatosan tevékenykedhetnek az ipari indíttatású K+F megbízásokban, hazai, illetve Európai Uniós finanszírozású (EFOP, GINOP) pályázatokban, projektekben.
A Miskolci Egyetem Anyag- és Vegyészmérnöki Kara a tudományos diákköri tevékenységet tekintve országosan is az egyik legaktívabb és legeredményesebb egyetemi kar. A kiemelkedő tanulmányi eredményért és TDK-munkáért kapható, műszaki területen országosan 3-4 főnek adományozott Pro Scientia-díjazottak közül nagyon sokan a kar hallgatói közül kerültek ki.
A kutatások jellegéről az egyes intézetek oldala ad tájékoztatást:
Unikális szakterületeinek, valamint hosszú ideje tervszerűen épített kapcsolati hálójának köszönhetően az Anyag és Vegyészmérnöki Kar kiváló ipari háttérrel rendelkezik. Messzemenően támogatja a különböző európai, amerikai részképzésen való részvételt. A megfelelő tárgyak hallgatásával a szorgalmi időszak teljesíthető, és elfogadják az ott szerzett eredményeket. Ennek köszönhetően a kar számos hallgatója tanult részképzésben Lengyelországban, Németországban, Franciaországban, Belgiumban, Hollandiában, Csehországban, Kanadában, Nagy-Britanniában, Svédországban vagy az Egyesült Államokban.
A nemzetközi oktatás területén számos hallgató tanul Stipendium Hungaricum ösztöndíjjal, valamint AMIR-LIH, AMIR-EM ösztöndíjjal (www.amir-master.com).
A nemzetközi kutatómunkák szerves részei a karon jellemző kutatásoknak, közös nemzetközi projektekben is részt vesznek (Micast, Icarus, UMA3).