- CERTA Zárgyártó, Présöntő és Szerszámkészítő Kft.
- Joyson Safety Systems Hungary Kft. (korábbi Takata Safety Systems Hungary Kft.)
- Robert Bosch Energy and Body Systems Kft.
- Shinwa Magyarország Precíziós Kft.
- ZalaZONE Ipari Park Szolgáltató Zrt.
Gépészmérnöki és Informatikai Kar által meghirdetett alapszak.
A képzés célja járműmérnökök képzése, akik képesek a közlekedési, szállítási és logisztikai folyamatok sajátosságait figyelembe véve a közúti (személy- és haszongépjárművek), vasúti, vízi- és légijárművek, illetve járműrendszerek és mobil gépek, valamint építő- és anyagmozgató gépek tervezésével, gyártásával, rendszerszemléletű üzemeltetésével, javításukkal kapcsolatos mérnöki alapfeladatok megoldására. E feladataikat a biztonság, a környezetvédelem és az energiagazdálkodás szempontjait figyelembe véve képesek ellátni. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására.
Célja, hogy a hallgatók megismerjék az autóbusz és haszonjármű tervezés és gyártás alapvető ismereteit, hazai és nemzetközi műszaki előírásait. A vázszerkezet tervezését, a motorok kialakítását és tesztelését, az egyes megmunkálási fázisok jellemzőit, a gyártástechnológiai szempontokat, a minőségbiztosítási elveket és gyakorlatot. Alkalmazni tudják a modern szimulációs módszereket, a korszerű 3D-s ábrázolási technikákat.
Célja, hogy a hallgatók megismerjék a gépjárművek hajtásrendszerének feladatait, a fő részeit, elrendezési változatait. A rugalmas hajtások típusait (szíjhajtás, lánchajtás, fogasszíjhajtás), kialakításukat, tervezésüket. A tengelykapcsolók feladatait, osztályozását, konstrukciós változatait. A mechanikus tengelykapcsolók szerkezetét és működésüket. A mechanikus és hidraulikus sebességváltóművek szerkezetét és működésüket.
Képzéssel kapcsolatos kérdések
Természettudományi ismeretek
40-50 kredit;
Gazdasági és humán ismeretek
14-30 kredit;
Járműmérnöki szakmai ismeretek
70-105 kredit, amelyből
A választható specializációkat is figyelembe véve a járműmérnöki szakma igényeinek megfelelő szakterületeken szerezhető speciális ismeret. A képző intézmény által ajánlott specializáció a képzés egészén belül legalább 40 kredit.
A szakmai gyakorlat legalább hat hét időtartamú, szakmai gyakorlóhelyen szervezett gyakorlat. A szakmai gyakorlat kritérium követelmény.
A képzés mintatantervi hálójában előírt kompetenciafejlesztő általános idegennyelvi, illetve szaknyelvi tárgyak teljesítése.
210 kredit
Hallgatóink büszkék lehetnek arra, hogy egy olyan karon szereztek diplomát, amelynek több tudományterületet átfogó és integráló, multidiszciplináris képzési profilja egyedülálló a magyar felsőoktatásban. Idén eddig soha nem látott arányban, csak a legkiválóbb hallgatókat megillető kitüntetéses oklevelet adhattunk át.
A dinamikusan fejlődő járműipar által képviselt magas műszaki és innovációs elvárásoknak megfelelő mérnököknek a biztos természettudományos alapokon túl korszerű speciális ismeretekkel is rendelkezniük kell a járműgépészet, a járműszerkezeti anyagok, a jármű-elektronika, a járműgyártás, a diagnosztika, illetve a jármű-üzemeltetés és – karbantartás területén. A szak Autóipari specializációja elsősorban az autógyártók és beszállítóik számára képez releváns tudással felvértezett mérnököket.
2023 június elején az Európai Tanács szavazott a “Fit for 55” éghajlat-változási kezdeményezésről. Ez nagy hatással lesz az autóiparra, mivel 2030-ig legalább 55 százalékkal kívánja csökkenteni a járművek szén-dioxid-kibocsátását az Európai Unióban a 2021-ben meghatározott alapszinthez képest. Ha a tervet mind a 27 uniós tagállam végrehajtja, az autógyártók 2035-től kezdve kizárólag elektromos autókat értékesíthetnek majd az EU-ban. Kivételt képeznek majd az úgynevezett e-fuel belsőégésű motorral felszerelt autók.
Ez azt jelenti, hogy az autóiparban jelentős átalakulásra lesz szükség. A gyártóknak nagy beruházásokra lesz szükségük ahhoz, hogy megfeleljenek a kritériumoknak. Egyes fejlesztési és evolúciós folyamatok azonban már most is leálltak a korlátozások miatt. Bár az alternatív üzemanyagok (e-fuel) megmentették a belső égésű motorok gyártását és forgalmazását, főként a hibrid járművek esetében, a szén-dioxid-mentes üzemanyag eléréséhez sokkal több kutatásra és beruházásra van szükség. A villamosítási kezdeményezések középpontjában álló elektromos hajtások nagy lítium-ion akkumulátorokat igényelnek. A zöld innovációk szintén növelik a gépjárművek felszereltségét, és a piaci kereslet egyre több vezetőtámogató technológia beépítését ösztönzi a járművekbe. A nyersanyagárak a jelek szerint gyorsan emelkednek, és ez a tendencia folytatódni fog.
A képzésre vonatkozólag ez az elektrotechnikai és informatikai témák fokozottabb bevonását igénylik, továbbá az egyes tantárgyaknál a tananyag továbbfejlesztését, illetve átalakítását az új követelmények függvényében. A szakterület fontossága növekedni fog az ország járműipari fejlődése, az ehhez kapcsolódó szakemberigény miatt.
Lehetséges munkakörök:
Korszerű és innovatív mérnökképzés, Általános mérnöktől a specialistáig.
A több mint 70 éves oktatási tapasztalattal rendelkező Gépészmérnöki és Informatikai Kar vezető szerepet tölt be a műszaki és informatikai képzési területen. A Kar célja, hogy hallgatóinak gyakorlatorientált képzést és versenyképes tudást biztosítson. Mind a műszaki, mind az informatikai képzéseinket nemzetközi szinten is kiemelkedő szakmai színvonal jellemzi, az alapképzéstől egészen a már megszerzett szakmai tudást elmélyítő, mester- illetve szakképzéseinkig. A Gépészmérnöki és Informatikai Karon diplomát szerzett mérnökeinket kimagasló lehetőségekkel várják a cégek, ipari partnerek, mivel szakjaink olyan képzettségeket adnak, amelyek az ipar és a gazdaság szélesebb területein is használhatók (például: gépipar, logisztika, járműipar, hadipar, vegyipar, energetika, elektronika, IT szektor).
Képzéseinket az ipari partnerek igényeihez igazodva korszerűsítettük, több projektszemléletű kurzusra alapozva. A legújabb technológiai és technikai követelményekhez, ipari trendekhez igazodó, modern eszközökkel felszerelt laboratóriumoka kiváló lehetőséget biztosítanak a gyakorlatorientált képzésekhez, a hallgatók valós ipari problémákra keresve a megoldást gyarapíthatják tudásukat, szerezhetnek új szakmai kompetenciákat, fejleszthetik készségeiket.
A továbbtanulókat 12 alapszakon várjuk: energetikai mérnöki alapszak, gazdaságinformatikus alapszak, gépészmérnöki alapszak, ipari termék- és formatervező mérnöki alapszak, járműmérnöki alapszak, logisztikai mérnöki alapszak, mechatronikai mérnöki alapszak, mérnök informatikus alapszak, műszaki menedzser alapszak, programtervező informatikus alapszak, villamosmérnöki alapszak és üzemmérnök-informatikus BProf.
Az alapképzést követően az energetikai mérnöki, a gépészmérnöki, a logisztikai mérnöki, a mechatronikai mérnöki, a mérnök informatikus és a villamosmérnöki mesterszakos programunkat választhatják az érdeklődők.
A harmadik képzési szinten a tudományos fokozat megszerzésére a kar két doktori iskolájában (informatikai és gépészeti tudományok) hazai és nemzetközi elismertségű oktatók részvételével, irányításával van lehetőség.
A kar széleskörű nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezik, a gépészmérnöki és a mérnökinformatikus mesterképzési szakokon angol nyelvű képzés is folyik.
A hallgatóknak lehetőségük van a duális képzésbe történő bekapcsolódásra is, melynek nagy előnye, hogy a hallgatók párhuzamosan részesülnek egyetemi oktatásban és tesznek szert komoly szakmai gyakorlatra. A Karral együttműködő ipari vállalatok száma évről évre növekszik, a kapcsolat kiterjed többek között a közös oktatásra és az ösztöndíjtámogatásokra is. Az együttműködő ipari vállalatok száma évről évre növekszik, a duális képzés keretében a Kar jelenleg több mint 100 céggel áll együttműködésben, melyek között nagy multinacionális cégek és kisebb hazai vállalkozások is megtalálhatóak. Az ipari partnerekkel közösen végzett kutatás-fejlesztési tevékenység lehetővé teszi a hallgatók ipari munkákba, projektekbe való bekapcsolódását.
A hallgatók számos hallgatói-kutatói együttműködésben futó projekthez is csatlakozhatnak, melyekben a gépészeti, villamosmérnöki és informatikai szakterületek képviselői dolgoznak együtt, valamint a kar lehetőséget biztosít hazai és nemzetközi nyertes hallgatói csapatokmunkájába való bekapcsolódásra is. A kar kiemelt kutatás-fejlesztési fókuszterületei: adaptív adatbányászati rendszerek, erőműenergetikai szerkezetek és integritásuk, gyártó- és logisztikai hálózatok fejlesztése, integrált mérnöki rendszerek a digitális gyártásban, intelligens termelés-támogatási rendszerek, jármű hajtáslánc kutatások, robbanás-biztonságtechnika, szimulációra alapozott technológia- és termékfejlesztés.
A hallgatói közösség igazi családként működik, felsőbb éves hallgatóink mentorként támogatják és bátorítják az alsóbb éveseket, hogy minél eredményesebben teljesítsék tanulmányaikat. A hallgatók gazdag szabadidős és kulturális programok közül választhatnak, amelyek nemcsak új, hosszú távú baráti és szakmai kapcsolatok kiépítésében lesznek segítségükre, de kiemelkedő lehetőséget biztosítanak kulturális, társadalmi és szakmai célú látókörük szélesítésében is.